Monday 16 April 2012

Situasi 26: Berbudi Bahasa Amalan Kita


Sebagai masyarakat timur, amalan budi bahasa dan nilai-nilai murni bukan suatu perkara baru. Malah kita telah diasuh sejak dari kecil lagi supaya sentiasa bersopan santun dan berbudi bahasa dalam menjalani kehidupan seharian. Contohnya, menghormati orang yang lebih tua, memberi salam sebagai pembuka kata, membantu orang yang memerlukan pertolongan, ucapan terima kasih atau maaf di mana perlu, merendah diri dan berbagai-bagai lagi merupakan amalan yang sering diamalkan oleh masyarakat kita. Selain itu, antara amalan berbudi bahasa yang wajar diterapkan dalam kehidupan kita adalah seperti yang berikut:

Pemandu bas yang bertimbang rasa dengan para penumpang

Membuang sampah di dalam tong sampah yang telah disediakan

Memohon maaf apabila melakukan kesilapan


Bercakap secara sopan dengan pelanggan

Menolong orang tua atau orang kurang upaya melintas jalan

Namun demikian, tanpa kita sedari, kehidupan cara moden disertai dengan cabaran globalisasi dan dunia tanpa sempadan, telah sedikit sebanyak menghakis budaya tradisi yang bersopan santun, bertata susila dan hormat menghormati yang telah diamalkan turun temurun. Sikap tolong-menolong, bantu-membantu dan semangat gotong-royong yang menjadi kekuatan dan kebanggaan masyarakat kita pada suatu ketika dahulu, telah mula goyah. 

Dalam mengharungi era ledakan sains dan teknologi, budaya berbudi bahasa dalam kalangan masyarakt semakin lenyap dalam sanubari dewasa dan remaja. Berita tentang remaja bertindak liar di luar batas-batas kehidupan dengan terlibat dalam aktiviti-aktiviti jenayah seperti gengsterisme, vandalisme dan sebagainya terpampang di dada akhbar dan kaca televisyen. Hal ini jelas menunjukkan betapa kroniknya masalah kelunturan amalan berbudi bahasa dalam kalangan masyarakat kita. 

Budaya berbudi bahasa perlulah dijadikan sebagai amalan dalam kehidupan seharian kita kerana seribu satu kemaslahatan boleh diperolehi. Salah satu kepentingan amalan ini adalah dapat mewujudkan perpaduan antara masyarakat berbilang kaum di negara kita. Masyarakat yang berbudi bahasa akan saling menghormati tidak kira apa-apa jua warna kulit ataupun status individu tersebut. Apabila wujud sikap saling menghormati, masyarakat akan dapat hidup dalam suasana yang harmoni dan gembira walaupun hidup dengan masyarakat yang berbeza budaya, adat dan kepercayaan. Dalam pada itu, perselisihan faham antara kaum atau rusuhan kaum seperti peristiwa 13 Mei 1969 dapat dielakkan. Justeru apabila masyarakat bersatu, negara dapat berkembang dengan maju da anasir-anasir luar tidak dapat menggugat kestabilan negara dengan mudah.

Kesimpulannya, sifat sifat luhur dan amalan berbudi bahasa yang dahulunya menjadi kebanggaan masyarakat timur tetapi kian terhakis ini wajarlah dipulihkan dan dihidupkan semula. Oleh hal yang demikian, semua pihak wajarlah bersinergi bagai aur dengan tebing dan mengelakkan sikap masing-masing perahu, masing-masing kayuh dalam menanam amalan berbudi bahasa dalam diri setiap individu.

Anak itik matinya lemas, 
Makan lenggudi di Bukit Askin,
Hilanglah bahasa kerana emas, 
Tak tampak budi kerana miskin. 

Saya tidak menanam nenas. 
Tanam kepaya di dalam padi,
Saya tidak memandang emas,
Budi bahasa yang saya cari. 

Perigi dikatakan telaga, 
Tempat budak berulang mandi, 
Emas merah ada berharga, 
Budi Bahasa bernilai abadi.

No comments:

Post a Comment