Tuesday 24 April 2012

Situasi 32: Kesalahan Penggunaan Kata Penguat


Pada cuti pertengahan semester yang lepas iaitu bersamaan dengan 15 April 2012, saya dan beberapa orang sahabat yang berasal dari Sabah dan Sarawak telah membuat lawatan ke Melaka Bandaraya Bersejarah. Sesampainya di sana, kami telah melawat beberapa tempat yang menarik. Antaranya ialah kapal, muzium, kota A. Famosa, menara Taming Sari dan River Cruise. Kami telah meluangkan masa seharian di sana sambil menikmati keindahan bandaraya bersejarah yang tetap gah sejak berdekad lamanya. Kami bertolak dari kolej tepat pukul 8.30 pagi dan sampai di sana pukul 12 tengahari.

Pada pukul 9 malam, kami telah menikmati keindahan river cruise pada waktu malam. Selepas itu, kami berhasrat untuk menaiki bot untuk melihat keindahan sungai Melaka. Setelah membeli tiket masuk, kami pun mengambil tempat duduk masing-masing di dalam bot tersebut. Pemandu bot mengatakan bahawa pejalanan mengambil masa lebih kurang 45 minit. Kami berasa sangat teruja dan berasa kagum dengan keindahan bandaraya bersejarah tersebut. Sungguh indah permandangan pada waktu malam!
Semasa dalam pejalanan, pemandu bot telah menerangkan serba sedikit tentang sejarah sungai Melaka dan pelbagai perkara yang menarik berkenaan negeri Melaka. Semasa pemandu bot memberitahu kami bahawa hotel-hotel atau tempat penginapan di Melaka sangat murah, saya sedikit terkejut apabila mendengar ayat yang telah digunakan olehnya.

“Tuan-tuan dan puan-puan sekalian, untuk pengetahuan tuan-tuan dan puan-puan, hotel-hotel dan tempat penginapan di sini amat sangat berpatutan harganya. Tuan-tuan dan puan-puan boleh datang bila-bila.”

Lantas saya bermonolog dalam hati. Pak cik ni salah penggunaan kata penguat laa…dia guna dua kata penguat dalam satu ayat yang sama.

Kesalahan penggunaan kata penguat jelas kelihatan dalam ayat yang telah diucapkan oleh pak cik tersebut iaitu penggunaan kata pengguat amat dan sangat dalam satu ayat yang sama. Sebenarnya, kata penguat tidak boleh digunakan secara berturut-turut. Contohnya:

Paling sangat besar
Sangat amat bijak

Salah satu daripada kata penguat tersebut harus disingkirkan. Contohnya:

Sangat besar
Sangat bijak




No comments:

Post a Comment