Friday 20 April 2012

Situasi 30: Amalan Berterima Kasih


Terima kasih pak cik

Terima kasih cikgu


Terima kasih sebab ambilkan air untuk mama

Terima kasih sebab picit kepala mama

Terima kasih saudari

Terim kasih kakak


Ucapan terima kasih di atas biarpun ringkas dan diungkapkan secara bersahaja atau spontan, namun mampu meninggalkan kesan yang mendalam dan bermakna kepada diri pendengar. Pendengar akan berasa dihargai dan sejuk hati apabila mendengar ungkapan yang ikhlas ini. Ucapan terima kasih ini sepatutnya sinonim dan sebati dalam jiwa kita sebagai masyarakat yang berbilang kaum dan hidup saling tolong-menolong. Kita sewajarnya mengucapkan terima kasih kepada seseorang yang telah menolong serta berbuat baik kepada kita walau dalam apa jua keadaan sekalipun. Ungkapan ini biarpun ringkas tetapi sangat bermakna tetapi tidak ramai yang sudi melafazkannya. Contohnya, saya sering ternampak segelintir mahasiswa/ mahasiswi yang berlalu turun dari bas tanpa menoleh dan mengucapkan terima kasih kepada pemandu bas. Bahkan mereka menghentak kaki dengan kasar ketika turun dari bas disebabkan mereka merasakan lambat ke kelas disebabkan kelewatan pemandu bas tiba di kolej kediaman masing-masing. Bagi saya, amalan sebegini agak memalukan kita sebagai mahasiswa/mahasiswi pendidik kelak. Oleh hal yang demikian, sikap tidak sopan ini haruslah dikikis dari kehidupan kita.



Ungkapan terima kasih ini sangat sinonim dalam kehidupan kita sebagai rakyat Malaysia yang hidup bersatu padu berteraskan konsep satu Malaysia. Amalan berterima kasih yang diamalkan menggambarkan keperibadian kita yang menghargai setiap kebaikan yang diberikan oleh orang lain kepada kita. Bagi orang yang selalu mengucapkan terima kasih kepada seseorang yang berbuat baik kepadanya, dia akan berasa janggal sekiranya tidak mengucapkan terima kasih walau di mana-mana dia berada sekalipun. 

Amalan mengucapkan terima kasih sewajarnya dipupuk oleh ibu bapa ketika anak-anak masih kecil lagi bak kata pepatah “Melentur buluh biarlah dari rebungnya.” Nescaya, anak-anak akan mengamalkan ajaran tersebut sehingga ke akhirat. 

No comments:

Post a Comment