Tuesday 6 March 2012

Situasi 2: Kasarnya Bahasa Dia



        Malam tadi, saya dan kawan-kawan makan di restoran Sri Negara Tomyam yang terletak berhadapan dengan Kolej Harun Aminurrashid (KHAR). Terlalu ramai orang yang menjamu selera sehingga kelam kabut para pekerja di restoran tersebut. Semua meja dan kerusi penuh dan keadaan menjadi begitu sesak sehingga menimbulkan ketidakselesaan para pelajar yang sedang menjamu selera. Agak lama kami menunggu hidangan sampai. Sambil menanti pesanan tiba, kami menonton televisyen yang sedang menyiarkan drama “Vanilla Coklat” iaitu drama yang bertemakan cinta remaja yang sedang hangat diperkatakan kini. Setelah menunggu lebih kurang sejam setengah, barulah makanan yang dipesan sampai.

    Ketika sedang menjamu selera, kami dikejutkan dengan suara seorang perempuan yang tidak dikenali sedang memarahi pekerja restoran tersebut.

        “ Awak pekak ke apa tadi hah! Saya tak order makanan ini semua tadi! Saya order mee hailam! Awak bawa mihun dan tomyam ni kenapa? Teruk betul service kat sini! Baik blah je!” Dengan suara yang lantang perempuan itu melontarkan perkataan yang sungguh tidak enak itu di hadapan ramai orang.

         Pekerja itu kelihatan terpinga-pinga dan kelihatan sangat malu kerana dimarahi sebegitu di hadapan ramai orang. “ Maafkan saya cik, saya tersalah ambik order tadi. Cik tunggu sebentar ye, saya ambikkan order cik di dalam” kata pekerja itu dengan penuh sopan santun.

           “Tak payah! Saya nak balik sekarang! Service yang sangat teruk! Saya takkan makan di sini lagi!” kata perempuan itu dengan lagak kurang ajarnya. 

      Saya berasa sangat geram dengan perangai pelajar perempuan itu. Langsung tiada budi bahasa dalam kata-katanya. Beginikah contoh bakal guru yang akan mendidik anak bangsa? Saya berasa sungguh terkilan dengan sikap kurang ajar pelajar tersebut. Kami semua menggelengkan kepala melihat kelakuan pelajar tersebut kerana tidak menyangka ada juga sikap yang  langsung tidak tahu malu sebegitu rupa.

         Bahasa kasar seperti yang dilontarkan oleh pelajar tersebut sungguh tidak wajar digunakan apatah lagi digunakan di hadapan khalayak ramai. Kita seharusnya berhati-hati terhadap apa jua yang kita tuturkan. Kita perlu sentiasa menjaga percakapan kita agar tidak menyakiti perasaan orang lain dan menimbulkan ketegangan. Lemah lembut dan bersopan dalam bertutur kata tidak akan merendahkan harga diri remaja, sebaliknya menambahkan rasa hormat orang lain terhadap kita dan mengeratkan ukhuwah antara sesama insan.



Yang kurik itu kundi,

Yang Merah itu saga,

Yang cantik itu budi,

Yang indah itu bahasa


No comments:

Post a Comment