Saya telah melihat satu
iklan di laman Youtube dan mendapati
terdapat percampuran bahasa yang telah digunakan iaitu bahasa Melayu dan bahasa
Inggeris. Percampuran bahasa yang terdapat dalam iklan ini memperlihatkan sikap
agen pengiklanan yang tidak prihatin terhadap penggunaan bahasa Melayu yang
betul dan tepat. Sebagai rakyat Malaysia, kita sedia maklum bahawa negara kita
mengiktiraf bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan seperti yang termaktub
dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan. Dalam hal ini semua media
komunikasi termasuk iklan tidak terkecuali.
Contoh kesalahan
penggunaan bahasa dalam iklan tersebut:
A: Eh! Relax…nak jadi artis sain kontrak!
Kesalahan penggunaan bahasa dalam iklan tersebut ialah
percampuran bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris iaitu penggunaan perkataan
relax. Kesalahan tersebut tidak seharusnya berlaku kerana agen pengiklanan
tersebut sedia maklum bahawa perkataan relax itu merupakan perkataan bahasa Inggeris.
Selain itu, penggunaan bahasa dalam iklan harus tepat mesejnya kepada sasaran.
Sekiranya percampuran bahasa digunakan, tidak mustahil ramai masyarakat kita
tidak memahami mesej yang hendak disampaikan oleh agensi pengiklanan tersebut.
Agensi pengiklanan juga mempunyai tanggungjawab sosial untuk turut mendidik
pelbagai peringkat khalayak termasuk golongan remaja melalui iklan yang
dihasilkan agar mereka menggunakan bahasa kebangsaan yang baik dan betul tanpa
mementingkan keuntungan semata-mata.
No comments:
Post a Comment