Wednesday 14 March 2012

Situasi 8: Mari Belajar Dialek Melayu Sarawak



Entah mengapa malam ini teman sebilik saya berminat untuk belajar serba sedikit tentang dialek Melayu Sarawak. Teman sebilik saya ini berasal dari Kota Marudu, Sabah. Saya pun sebenarnya kurang mahir dalam bertutur dalam dialek Melayu Sarawak ini tapi saya mengajar dia serba sedikit pengetahuan tentang dialek Melayu Sarawak ini kepada dia. 

           Dialek Sarawak atau Bahasa Melayu Sarawak ialah bahasa daerah yang digunakan oleh penduduk di Sarawak dalam kehidupan seharian. Ia mempunyai beberapa persamaan dengan Bahasa Melayu Brunei. Orang Melayu yang tinggal di sepanjang Sungai Sarawak bertutur dialek ini. Dulu, James Brooke itu suka mengupah orang Melayu untuk memegang jawatan penting dalam kerajaannya. Justeru itu, dialek mereka tersebar luas ke seluruh Sarawak sehingga standing dengan bahasa Melayu Baku. Dewan Bahasa dan Pustaka menerbitkan sebuah buku berjudul " Daftar Kata Dialek Melayu Sarawak." Kaum asli lain senang menggunakan dialek ini kerana senang difahami. Contohnya, orang Bidayuh Selakau tidak dapat memahami dialek orang Bidayuh Jagoi. Orang Iban juga begitu suka bertutur dialek ini sehingga lahirnya subdialek Melayu Saaribas yang mengandungi banyak kata pinjaman bahasa Iban.


Contoh serba sedikit dialek Melayu Sarawak yang saya telah ajar kepada dia adalah seperti yang berikut: 


Bait = Baik
Kamek = Saya
Kitak = awak
Ngegeh = Mengada-ngada
Tedah = Kasihan
Nang = Memang
Molah = Buat
Sik = Tidak
Kenak = Kenapa
Kenak = Kena Tangga = Tenguk/Lihat
Diat = Lihat/Tengok
Tunggah = Panggil
Padah = Beritahu
Engkah = Letak
Embak = Bawa
Mikik = Baiki
Kepak = Penat
Nekik = Daki
Tempek = Tampal,(sama maksud 'tepek' bgi longat kelantan)
Lonjong = Panjang
Asuk = Anjing
Pusak = Kucing
Manok = Ayam 
Sinun = Sana
Sitok = Sini
Kedak = macam

Saya berasa berpuas hati kerana dapat mengajar teman sebilik dialek Melayu Sarawak biarpun hanya beberapa perkataan sahaja. Saya berharap sesiapa sahaja yang menjengah blog ini dapat mempelajari ilmu baru dan bersama-samalah kita bertutur menggunakan dialek Melayu Sarawak.

No comments:

Post a Comment