Tuesday 20 March 2012

Situasi 12: Percampuran Bahasa Dalam Menyampaikan Maklumat



Saya teringat akan satu situasi dalam kelas Drama dan Amali Seni Lakon pada hari selasa minggu lepas. Saya dan kawan-kawan telah menghadiri kuliah seperti biasa. Prof Mana Sikana selaku pensyarah subjek ini telah sampai ke bilik kuliah hampir pukul 1 dan beliau telah membawa sesorang yang tidak dikenali. Kami tertanya-tanya siapakah gerangan orang tersebut.  Tanpa melengahkan masa lagi, Prof. Mana Sikana pun memperkenalkan seseorang yang tidak dikenali tersebut kepada kami. Rupa-rupanya seseorang yang tidak dikenali tersebut merupakan pembantu pengarah kumpulan B yang telah dilantik oleh prof dalam mengendalikan produksi teater yang bakal dijalankan tidak lama lagi.
Semasa memperkenalkan diri dan memberikan ucapan selaku pembantu pengarah produksi teater untuk kumpulan B, beliau telah mencampuradukkan penggunaan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dengan penuh yakin tanpa menyedari bahawa kami sebagai mahasiswi dan mahasiswa tidak selesa dengan penggunaan bahasa tersebut. Sedikit sebanyak beliau telah mencemarkan bahasa sendiri iaitu, bahasa Melayu. Saya telah mencatat beberapa contoh perkataan bahasa Inggeris yang telah dicampuradukkan dengan bahasa Melayu yang telah digunakan oleh beliau. Antaranya ialah:

I nak you decide apa tugas you semua

From that you kena visualkan balik

Production crew mesti clear

Bila stuck you jangan break

Everyday you punya jadual harus berjalan lancar

Jangan takut dengan discipline. I try to guide you

Sebagai mahasiswi/ mahasiswa yang bakal menjadi pendidik anak bangsa kelak, kami berasa tidak wajar beliau menggunakan bahasa bercampur sebegitu dalam menyampaikan maklumat kepada kami. Hal ini demikian kerana penggunaan bahasa bercampur ini sedikit sebanyak akan mempengaruhi generasi baru seperti kami selaku bakal pendidik pada masa akan datang. Beliau seharusnya sentiasa peka dan prihatin terhadap penggunaan bahasa yang betul dalam menyampaikan maklumat khususnya dalam bilik kuliah yang sememangnya menggunakan bahasa baku. 

No comments:

Post a Comment