Tuesday 13 March 2012

Situasi 7: Mari Belajar Dialek Melayu Sabah



Hari ini, saya telah belajar serba sedikit tentang dialek Melayu Sabah daripada teman sebilik saya, Elembinda Joss. Sebelum ini, saya telah pun mempunyai serba sedikit ilmu tentang dialek Melayu Sabah daripada teman sebilik saya yang tidak lokek berkongsi ilmu. Saya juga telah mempelajari dialek Melayu Sabah ini daripada beberapa orang kawan yang berasal daripada negeri Sabah. Antaranya ialah, Polynia, Aizerin, dan Margeret. Kadang-kadang, saya cuba mengaplikasikan ilmu yang telah dipelajari dengan menggunakan dialek Melayu Sabah ketika berbual dengan mereka. Antara perkataan yang telah saya pelajari ialah:



                                          Pigi = Pergi

                                          Pingsan = Pengsan

                                          Bisuk = Besok

                                          Bilang = Cakap

                                          Gadu = Gaduh

                                          Suda = Sudah

                                          Tapok = Sorok

                                          Mimang = Memang

     

          Saya berasa sangat bersyukur dan gembira kerana dapat menimba serba sedikit ilmu tentang dialek negeri lain ketika menuntut ilmu di sini. Pada pendapat saya, mempelajari dialek negeri lain sangat penting kerana kita berada dalam kelompok masyarakat yang pelbagai kaum dan hal ini menyebabkan kita dapat memahami serta mempelajari budaya masyarakat lain di sekeliling kita. 





No comments:

Post a Comment